Nieuwe website?
Investeer in goede site migratie!

Geschreven door: Frank
Last updated Sep 30, 2022

We komen het regelmatig tegen: “we willen een nieuwe site”. De redenen waarom tot dit besluit gekomen is, zijn uiteenlopend. Die oude voldoet niet meer, of er is een wens voor een nieuw design. Vaak is er al een technische partij gekozen en soms is er al een begin gemaakt met een design. Een site migratie komt niet altijd in de plannen voor,

Er wort vaak vergeten hoe de pagina’s van de bestaande site presteren in Google. Met die nieuwe site en dat mooie nieuwe design, loop je dus de kans dat je al je ranking verliest als je geen migratieplan hebt. Dan kost je nieuwe site dus geld terwijl deze juist meer zou moeten gaan opleveren.

Het nut en de noodzaak van een goede site migratie

Hoe zorg je ervoor dat je je rankings in Google zoveel mogelijk behoudt en dus door bouwt op wat je hebt staan in plaats van rankings te verliezen? Het enige antwoord hierop is een goed migratieplan. Met een migratieplan breng je in kaart hoe je huidige site erbij staat in Google en op welke wijze je het beste de gewenste aanpassingen kunt doorvoeren. Met een migratieplan kijk je onder andere naar de posities van je best presterende pagina’s, je URL-structuur, je content, de snelheid van je site, responsiveness en SERP-elementen.

Een terechte vraag om jezelf te stellen is of je een migratieplan nodig hebt. Wanneer een site het nodige organische verkeer trekt waar ook waarde aan toegekend wordt, dan is een zorgvuldig opgesteld en uitgevoerd migratieplan de investering altijd waard. Dit organische verkeer heeft waarde en die wil je natuurlijk behouden. Bovendien is er de kans dat je na een migratie zelfs een stijging in rankings ziet. En je weet dan ook waar je op kunt doorbouwen om verder organisch te groeien.

De (onderschatte) waarde van content

Een nieuwe website is vaak een ingrijpend project waar meerdere belangen spelen en meerdere partijen bij betrokken zijn. Vanuit SEO kijken wij als specialisten altijd naar meerdere factoren waarvan de content de belangrijkste is. Inhoudelijk is het de klant die het meest weet van de eigen producten of diensten. Maar om deze content voor zowel de bezoeker als voor Google te optimaliseren, zijn er specialisten nodig. Hier komt nog bij dat zoekmachines zelf ook continu aanpassingen maken aan alle variabelen die bepalen hoe en en op welke positie een pagina van een website scoort. Deze kennis is onontbeerlijk om ervoor te zorgen dat een website zo goed mogelijk te vinden is en er mogelijk content in SERP-elementen in Google te zien is.

site migratie met behoud van rankings in google

Moet mijn websitebouwer dit niet kunnen?

Er zullen vast websitebouwers zijn die zeggen ook migratie te doen, maar dit is meestal vanuit een technische invalshoek. Een goed migratieplan bevat meerdere componenten waarvan de techniek slechts een onderdeel is. Het maken en optimaliseren van content voor zowel bezoekers als zoekmachines is uitgegroeid tot een apart vak. Hier heb je specialisten bij nodig. Met een meta-titel en -beschrijving ben je er al lang niet meer en afhankelijk van je eigen inspanningen en die van je concurrenten maak je uiteindelijk het verschil op de Search Engine Result Page (SERP).

Hoeveel tijd is er nodig voor een site migratie?

Het opstellen en uitvoeren van een goed migratieplan verschilt per site. Dit heeft alles te maken met de verschillende factoren waar naar gekeken moet worden. Denk hierbij aan:

  • De grootte van de site
  • De hoeveelheid content
  • De prestaties van de site (ook op mobiele devices)
  • Het aantal backlinks
  • De structuur van de site
  • De hosting
  • Het CMS

Daarnaast zijn er ook nog de gewenste veranderingen die meegenomen moeten worden. Hierbij is een goede samenwerking tussen de verschillende expertises een belangrijke factor voor succes. Uit ervaring weten wij dat content vaak het onderdeel is dat het meest wordt onderschat.

Wat kost een migratieplan?

Wanneer een site het nodige organische verkeer trekt waar ook waarde aan toegekend wordt, dan is een zorgvuldig opgesteld en uitgevoerd migratieplan de investering bijna altijd waard. Voor de investering die gedaan moet worden, geldt hetzelfde als voor de tijd die nodig is: dit hangt echt af van de site en hier is dus niet een vaste prijs op te plakken.

Het werk gaat door na livegang

Na het uitvoeren van een migratieplan, zal een website altijd aandacht nodig blijven hebben. Niet alleen om ervoor te zorgen dat alles technisch goed werkt, maar ook om content te blijven optimaliseren en op basis van keyword- en concurrentie-analyse te blijven verbeteren en groeien. Bovendien zijn er ook concurrenten die niet stil zitten.

Goede posities op de SERP verkrijgen is 1 ding, maar ze behouden is minstens net zo belangrijk. Een goede SEO-strategie is dan ook altijd voor de lange termijn waarbij alle expertises nodig blijven.

Terug naar boven

Geschreven door: Frank

Onderwerpen: SEO