Search Engine Result Page (SERP)
Optimalisatie

Beter online vindbaar met SERP elementen

Op een duurzame wijze betere online vindbaarheid creëren zonder daarvoor afhankelijk te zijn van betaalde advertenties? Dan zijn Google SERP features in 2022 onmisbaar!

Wat is SERP?

SERP is een afkorting voor Search Engine Result Page ook wel Zoekmachine Resultaat Pagina genoemd. Dit is de pagina waarop de betaalde en organische zoekresultaten op basis van een opgegeven zoekopdracht door een zoekmachine (zoals Google en Bing) worden getoond.

Waarom zijn SERP features zo belangrijk?

SERP-features zijn elementen die op de zoekmachine resultaten pagina verschijnen en de meest relevante informatie bevatten, afgestemd op elke individuele zoekopdracht. Indien goed ingezet, helpen ze aan een betere zichtbaarheid boven de vouw en zorgen ze voor meer algemeen organisch verkeer!

En dat is niet alles. Door te kijken welke functies voor welke zoekwoorden worden aangeboden, kunnen we meer achterhalen zoals zoekintentie, gerelateerde zoekwoorden en mogelijkheden voor extra plaatsing op en buiten het traditionele organische rangschikkingssysteem met 10 plaatsen van de SERP.

Belangrijk dus om op basis van het zoekgedrag van je doelgroep(en) naar de belangrijkste Google SERP features te kijken, hoe ze voor jouw bedrijf zouden moeten werken, en hoe je hier optimaal je voordeel uit kan halen.

SERP 2002 versus 2022

Vergeleken met de resultatenpagina’s van 20 jaar geleden, wemelen de SERP’s van Google nu van functies en hulpmiddelen die het leven van mensen die op zoek zijn makkelijker maken.

zichtbaar zijn in serp elementen in de zoekmachine

Je hebt ze ongetwijfeld al eens voorbij zien komen op een Google Zoekresultaten Pagina:
een [Mensen vragen ook] sectie, een rijtje afbeeldingen tussen alle tekstlink, een Map Pack, een Knowledge panel of een Voorpaginanieuws blok. Ze kunnen in vele vormen voorkomen.

Zero-click resultaten

Best handig die Google Features maar dit betekent tegelijkertijd dat er minder geklikt gaat worden op een (organisch) zoekresultaat. Het antwoord staat nu direct bovenaan een Google-zoekresultaat en zorgt zo steeds vaker voor een no-click. Hoeveel dit voorkomt? De percentages rondom zero-clicks verschillen enorm. Sommige zeggen dat 34,4 procent van alle zoekopdrachten op desktops in geen enkele klik resulteren. En op mobiel klikt 62,5 procent van de gebruikers nooit op zoekresultaten. Andere zeggen dat deze aantallen veel hoger liggen. En Google zelf zegt; “We send billions of visits to websites every day, and the traffic we’ve sent to the open web has increased every year since Google Search was first created. …we’ve seen that as we’ve introduced more of these features over the last two decades, the traffic we’re driving to the web has also grown — showing that this is helpful for both consumers and businesses.” Wie er gelijk heeft weten wij niet. Wat we wel weten; maak gebruik van zero-click SERP’s door featured snippets en uitgebreide resultaten te claimen. Goed dus om mee te nemen in je optimalisatie-plan.

Hoe kan ik ontdekken welke SERP-features mijn site heeft?

Met verschillende tools kan je achterhalen welke van je bijgehouden zoekwoorden een Search Engine Result Pagina functie activeren. En door simpelweg elk SERP-resultaat van elke nr. 1 pagina voor het gewenste zoekwoord te lezen kom je zelf ook al een heel eind. Daarnaast werken wij graag met Semrush, AHREFs en een paar andere betaalde Top 25 SEO tools. En er zijn ook gratis tools te vinden waarmee je prima kunt werken als je hier zelf mee aan de slag wilt.

Hoe weet ik of ik op SERP features moet optimaliseren

We hebben het al even eerder gezegd: door simpelweg elk SERP-resultaat van elke nr. 1 pagina voor het gewenste zoekwoord te lezen kom je zelf al een heel eind. Sta je hier niet tussen maar je concurrenten wel? Dan is het tijd om de stoffer te pakken.