Weten waar je staat met onze Site Audit

Site Audit als startpunt

Je denkt of weet dat het beter kan met je huidige site maar je weet niet waar je moet beginnen? Dan is onze Site Audit een prima begin.

Wist je dat organisch zoekverkeer goed is voor meer dan 53,4% van het totale websiteverkeer? En – zoals we eerder aangaven – in Nederland de belangrijkste bron van verkeer Google is waarbij 93,7% van de gebruikers via tekst-zoekopdrachten op Google Image en Google Maps naar informatie zoekt?

Op het moment dat wij dit schrijven verwerkt Google gemiddeld 3.9 miljard zoekopdrachten per dag. De top vijf posities krijgen bijna 80% van de organische klikken. Waarvan meer dan 99% van de gebruikers klikken op de eerste SERP resultaten. Statistieken geven zelfs aan dat het beste resultaat op Google SERP  tien keer meer organisch verkeer krijgt. Te denken dat het eerste resultaat op een Google SERP een klikfrequentie van 28,5% heeft. En tegen de tijd dat je het 10e resultaat bereikt is de CTR gedaald tot 2,5%.

Een andere opvallende bewering is dat er in 2020 ongeveer 64,82% van de zoekopdrachten op Google “geen klik-zoekopdrachten” waren. Stel je voor.. niemand klikt meer verder naar je website. Google vangt het antwoord op je vraag al af door het antwoord uit een website te filteren en direct op de Resultatenpagina te tonen. Of die 64,82% klopt zullen we nooit weten maar het geeft (waarschijnlijk) wel een indicatie waar we naartoe gaan met die SERPs.

Een lang verhaal kort: Het belang is best groot dat je je website controleert op mogelijke SEO-fouten en ze oplost. Sta je niet tussen de zoekresultaten, dan word je niet gevonden. Zo simpel is het.

 

 

Site Audit in 6 eenvoudige stappen

Het goede nieuws is is dat een Site Audit niet zo heel ingewikkeld hoeft te zijn. Door je boerenverstand te gebruiken en stap voor stap door de site te lopen op Desktop en Mobile kom je al een heel eind. Daarnaast werken wij met verschillende gratis en betaalde tools – zoals Google Analytics, Google Search Console, Google Page Speed, Google Search Central – Structured Data Testing, Bing Webmaster, Screaming Frog, MOZ Pro, SemRush, AHREFs, GTMetrixs, KWFinder, een URL inspectietool, httpsstatus.io, Google Robots.txt-tester en nog een paar, zodat we weten hoe Google (of Bing) door je site crawled.

Een Site Audit bestaat altijd uit 3 delen.

  1. On-site SEO (ook wel on-page SEO genoemd)
  2. Off-site SEO (ook wel off-page SEO genoemd)
  3. Technische SEO

Die we onderverdelen in 6 eenvoudige stappen.

1. Wat heb je nodig voor een goede Site Audit

  1. Bepaal welke domeinnaam je wilt controleren.
  2. Houd ook rekening met subdomeinen die belangrijk kunnen zijn.
  3. Zet je top 3 (online) concurrenten op een rij – let hierbij op dat er een verschil kan zitten tussen je Paid en Organische concurrenten.
  4. Zorg voor toegang tot GA(4) en Google Search Console.

Nu kun je aan de slag, of je maakt het jezelf makkelijk en laat ons het doen. Hierbij leveren we een werkbaar rapport op met een geprioriteerde lijst aan veelvoorkomende (technische) SEO-problemen en performance issues die we onderverdelen naar errors, warnings en notices.

 

2. Wat is On-page SEO

On-page SEO wordt ook wel on-site SEO genoemd; dit is het optimaliseren van de inhoud en code op je pagina’s om zo hoger te scoren en meer relevant verkeer te krijgen vanuit zoekmachines. Ook SERP-elementen behoren tot on-page SEO.

Het uiteindelijke doel van On-page SEO is dat je het voor zoekmachines als gebruikers zo gemakkelijk mogelijk maakt om te vertellen:

  1. waar de pagina over gaat
  2. dat de pagina opgepikt moet worden als relevant voor een zoekopdracht
  3. dat jouw content het beste antwoord bevat op de zoekopdracht zodat je hoog in de zoekresultaten op de SERP (Search Engine Result Page staat

 

Voorbeelden van On-page SEO

  • URL en URL-structuur
  • h1, h2, h3 tags
  • Afbeeldingen met juiste compressie, bestandsformaat, benaming en alt-tekst
  • Meta titel
  • Meta beschrijving
  • SERP elementen
  • Semantische content
  • Goede content
  • Trending onderwerpen in je regio
  • Lokale tips 
  • Belangrijke/kansrijke zoekwoorden
  • Linkbare content (linkable content)
  • Broken links
  • Link Anchors
  • Duplicate content
  • Pagina segmentatie
  • Gebruikerservaring

 

3. Wat is Off-page SEO

Off-page SEO wordt ook wel off-site SEO genoemd; dit zijn werkzaamheden die buiten je eigen website plaatsvinden om je positie op de zoekresultaten pagina te verbeteren. Samen met on-page SEO is dit mede bepalend voor de ranking van je site.

Je kunt off-page SEO zien als het opbouwen van de domeinautoriteit van je site. Een hogere domein autoriteit kan helpen om websites van sterke online concurrenten te outranken op de zoekresultaten pagina.

Optimaliseren voor off-site rankingfactoren betekent dus het verbeteren van de populariteit, relevantie, betrouwbaarheid en autoriteit van je site door de ogen van Google en de gebruiker. Dit kun je onder meer doen door kwalitatieve sites naar jouw site te laten linken middels zogenaamde backlinks.

 

Voorbeelden van Off-page SEO

  • Backlinks (ook wel Link building genoemd)
    • Natuurlijke links
    • Zelf gecreëerde links
  • Non-link gerelateerde off-page SEO
    • Brand Building
    • Content marketing
    • Local SEO
    • Reviews
    • Social Media marketing
    • Google My Business
    • Influencer marketing
    • Content Syndication
    • eBooks
    • Podcasts
    • Forums
    • Events
    • Gast blogs
    • Infographics
    • Surveys, studies en onderzoeken
    • White papers
    • PR

 

4. Technische SEO

Technische SEO zijn de activiteiten die rechtstreeks van invloed zijn op het indexeren en crawlen van je site door zoekmachines.

 

Voorbeelden van technische SEO

  • De sitesnelheid – wat bijvoorbeeld te maken kan hebben met
    • Afbeeldingen
    • Minification
    • Het aantal scripts
    • Caching
    • Grote HTML-bestanden
    • Lazy Loading en defer / async
  • Gestructureerde gegevens (structured data)
  • Veiligheid
  • No-index pagina’s
  • Robots.txt
  • Robots Meta Directives
  • Schema.org Markup
  • Sitemap.xml
  • Redirects
  • Foutmeldingen zoals 404 errors
  • Pagina’s die niet geïndexeerd kunnen worden

 

5. Concurrentie analyse

En gluur vooral ook bij de buren. Wat doen zij wel wat jij (nog) niet doet, of andersom. Staat een concurrent in de SERP “Mensen vragen ook” box en wie staat er bovenaan in een Featured Snippet? Is er een keyword gap. Enzovoorts.

We zetten onze eerste bevindingen voor je op een rijtje op basis van de door jouw aangeleverde top 3 (online) concurrenten – let hierbij op dat er een verschil kan zitten tussen je Paid en Organische concurrenten.

 

6. Optimaliseer de prestaties van je website

Een developer en (symantische) SEO-copywriter in huis? Dan kunnen jullie nu direct aan de slag met de belangrijkste punten. Een andere mogelijkheid is dat wij je daar bij gaan helpen. Zonder verdere restricties.

Zit je met een SEO-uitdaging, wil je meer waarde uit je website halen of wil je weten waar je staat met je website? Neem contact met ons op!