Lokale SEO voor meer lokale zichtbaarheid

Beter lokaal vindbaar met je Google Business profiel

Lokale SEO is de beste keuze als je meer klanten naar je lokale vestiging wilt halen via organisch zoeken. Maar wat is lokale SEO eigenlijk, hoe werkt het en welke ranking factoren zijn van belang? Wij leggen je niet alleen uit hoe je je bedrijf zichtbaar kunt krijgen voor lokale bezoekers, maar ook hoe je dit zo goed mogelijk doet.

1. Lokale SEO: de basis

Laten we eerst eens kijken wat lokale SEO is, waarom het ertoe doet en hoe het verschilt van “gewone” SEO.

Wat is lokale SEO?

Lokale SEO is het verbeteren van je lokale online aanwezigheid om meer omzet te halen uit lokale zoekopdrachten. Deze zoekopdrachten kunnen plaatsvinden op verschillende zoekmachines, maar lokale SEO richt zich op het optimaliseren voor Google-gebruikers.

Waarom is lokale SEO belangrijk?

Lokale SEO is belangrijk omdat veel mensen zoekmachines gebruiken om lokale bedrijven te vinden. Wanneer jouw bedrijf dus goed vindbaar is, kan dit zorgen voor meer kwalitatief organisch verkeer van bezoekers die op zoek zijn naar jouw producten of diensten. Sterker nog, volgens Google:

  • is 30% van alle mobiele zoekopdrachten gerelateerd aan een locatie.
  • bezoekt 78% van de mensen die op hun telefoon naar iets in de buurt zoeken, die locatie binnen een dag.
  • resulteert 28% van de zoekopdrachten naar iets in de buurt in een aankoop.

Kortom, klanten zijn op zoek naar je bedrijf. Als je niet (optimaal) zichtbaar bent op de Search Engine Result Page, loop je handel mis en dat is natuurlijk zonde.

Hoe werkt lokale SEO?

Lokale SEO is een spel dat bestaat uit twee delen omdat Google twee soorten zoekresultaten toont voor lokale zoekopdrachten. Dit zijn “map pack” resultaten en organische “blue link” resultaten. Je kunt met je bedrijf op beide ranken. Een belangrijk component hierin is je Google Business Profiel, voorheen bekend als Google My Business.

Map Pack resultaten

Het Map Pack wordt ook wel Local Pack genoemd. Dit is een Google SERP-functie die de beste lokale bedrijfsvermeldingen in een lijstje toont en op een bijbehorende kaart. Het verschijnt vaak helemaal bovenaan de zoekresultaten van Google voor lokale zoekopdrachten.

Organische zoekresultaten

De “gewone” organische zoekresultaten zijn de blauwe links die we allemaal kennen. Ze verschijnen meestal onder de resultaten van het map pack. Je kunt dus op een (lokale) zoekopdracht met meerdere links ranken op de SERP waardoor je met je merk de SERP domineert en je de kans op een lead vergroot.

google serp map pack local business

2. Lokale SEO: keyword onderzoek

Lokaal keyword- of zoektermenonderzoek is het proces om te begrijpen hoe mensen zoeken naar de lokale services die je aanbiedt. Voor bedrijven met een of meerdere filialen die te bezoeken zijn is deze vorm van zoektermenonderzoek onmisbaar om tot goede resultaten te komen op organische zoektermen

Het is belangrijk omdat je wilt optimaliseren voor waar mensen naar zoeken. Lokaal zoektermenonderzoek pak je als volgt aan:

3. Lokale ranking factoren

Eerder in dit artikel gaven we al aan dat lokale SEO een spel van twee delen is, omdat er twee manieren zijn om te ranken op de SERP. De eerste is het Map Pack en de tweede is de “gewone” organische resultaten. Ranking factoren variëren afhankelijk van waar je wilt ranken maar sommige zijn belangrijk voor beide helften.

Om te kunnen ranken op de Map Pack is een Google Business Profiel noodzakelijk. Daarmee is dit dus ook meteen de belangrijkste factor om überhaupt te kunnen ranken op deze SERP-feature. Hier komt nog eens bij dat Google in de loop der jaren meer waarde is gaan toekennen aan hoe de kwaliteit van een Business Profiel bijdraagt aan de ranking op de Map Pack.

Google Business Profiel

Belangrijke elementen die bijdragen aan een goed Google Business Profiel:

  • Wees specifiek bij het instellen van je bedrijfscategorie
  • Stel je openingstijden in (inclusief vakanties en vrije dagen)
  • Voeg je adres toe (als je een bezoekadres hebt)
  • Stel je servicegebied in (als je klanten bezoekt of je producten en/of diensten bezorgt)
  • Voeg de producten of diensten toe die je aanbiedt
  • Voeg foto’s toe
  • Vraag klanten om beoordelingen

NAW gegevens

De vermelding van adresgegevens wordt ook wel een NAP-citation genoemd. Hierin worden de naam, het adres en het telefoonnummer van je bedrijf online vermeld. Ze verschijnen meestal in bedrijvengidsen en sociale-mediaprofielen en natuurlijk heb je die gegevens ook op je eigen website staan. Belangrijk is dat deze gegevens overal gelijk zijn. Deze informatie draagt ook bij aan de transparantie van je bedrijf, ook dit vindt Google belangrijk en je mogelijke klanten natuurlijk ook.

Reviews

Reviews zijn een belangrijk onderdeel van een Google Business Profiel. Maar deze beoordelingen gaan niet alleen over rankings. Door reviews op je Google-bedrijfsprofiel en elders te krijgen, bouw je vertrouwen op bij zowel Google als klanten.

Veel van deze praktische tips om meer reviews te krijgen, zijn afkomstig van Google zelf:

  • Herinner klanten eraan om beoordelingen achter te laten. Je kunt een beoordelingslink maken en delen in Google Business Manager.
  • Focus op het ontvangen van reviews op je Google-bedrijfsprofiel.
  • Reageer op reviews om vertrouwen op te bouwen. Je hebt hiervoor wel een geverifieerd Google-bedrijfsprofiel nodig.
  • Bied of accepteer geen geld in ruil voor reviews want dit is in strijd met de voorwaarden van Google
  • Ontmoedig slechte recensies niet en vraag klanten niet om goede recensies want ook dit is in strijd met de voorwaarden van Google en kan je dus in problemen brengen.

4. Lokale SEO tools

Tot slot een overzicht van geselecteerde lokale SEO-tools die wij inzetten om tot een goede lokale SEO-strategie te komen.

Google Bedrijfsmanager

Google Business Manager, voorheen Google Mijn Bedrijf, is hoe je je Google Bedrijfsprofiel beheert. Aanmelden hiervoor is volledig gratis en is iets dat elke lokale ondernemer zou moeten gebruiken.

Google Search Console

Google Search Console is een gratis tool om de zoekprestaties van je website bij te houden. Het vertelt je hoeveel zoekverkeer u ontvangt, waar het naartoe gaat en van welke zoekwoorden het afkomstig is.

Rank Tracker van Ahrefs

Met Rank Tracker kun je tot 10.000 keyword rankings volgen voor “reguliere” organische zoekopdrachten op land, provincie, stad en zelfs postcode.

Ahrefs Link Intersect

Met de Link Intersect-tool kun je websites vinden die naar meerdere concurrenten linken. Dit is handig voor het vinden van relevante lokale en branche-specifieke online index sites.

Local Falcon

Local Falcon geeft je een overzicht in vogelvlucht op meerdere scanpunten om de zoekresultaten van je buurt nauwkeurig weer te geven. Local Falcon werkt zelfs voor bedrijven met servicegebieden. De visuele weergave maakt direct duidelijk hoe je er op een zoekterm voor staat.

Grid My Business

Grid My Business toont ranking posities voor een zoekwoord in het gebied rond je bedrijf. Het is freemium en is handig om te begrijpen of en waar lokale zoekers je bedrijf waarschijnlijk zullen zien.

Yext

Yext is een tool voor het synchroniseren en beheren van bedrijfsinformatie over meerdere vermeldingen. Het is handig om vermeldingen consistent te houden, dit kun je natuurlijk ook gewoon handmatig doen.

Google Zoekwoordplanner

Google Keyword Planner is een gratis tool voor zoekwoordenonderzoek van Google. Het is een nuttige bron van zoekvolumebereik op lokaal niveau.