SEO Strategie

Zonder SEO-strategie geen goede executie

We hoeven je niet meer te vertellen dat online de wereld heeft veroverd. En dat je alles, van wasmachines tot je avondeten online kan bestellen. En ook als je bedrijf diensten verkoopt in plaats van producten, is de kans groot dat de meerderheid van de mensen er online naar op zoek is.

Dit betekent dat e-commerce een focus moet zijn voor elk bedrijf dat iets verkoopt. En dat je (meer) aandacht moet besteden aan online verkeer. Je kan tenslotte de beste website ter wereld hebben, met een supersonisch goed ontwerp, geoptimaliseerd voor ideale gebruikerservaringen waarbij Steve Jobs jaloers zijn vingers zou aflikken, maar als niemand hem ooit ziet, heb je er niets aan. Je moet gevonden worden, de reden waarom SEO een cruciaal onderdeel is van elk online marketingplan.

Eigenlijk is SEO – zoekmachine optimalisatie – de ruggengraat van elke digitale marketingstrategie. Van SEO-basisprincipes, zoekwoorden onderzoek tot linkbuilding …om je zakelijke doelen te bereiken, is het belangrijk om een roadmap op te stellen. Je moet een SEO-strategie maken.

 

SEO versus SEA waarde maken met je merk

Zit je met een SEO-uitdaging, wil je meer waarde uit je website halen of wil je weten waar je staat met je website? Neem contact met ons op!

Wat is een SEO strategie

Een SEO strategie is het proces dat je volgt om de kans op organisch verkeer te maximaliseren. Een plan om je website of bestemmingspagina aantrekkelijker te maken voor Google, Bing en andere zoekmachines. Waarbij het doel is om hoger te scoren en meer organisch verkeer en conversies te genereren.

Het klinkt eenvoudig, maar zoekalgoritmen veranderen steeds weer. Omdat Google de kwaliteit van zijn zoekopdrachten wil verbeteren en gebruikers betere oplossingen voor zoekopdrachten wil bieden, worden de algoritmen van Google meerdere keren per jaar bijgewerkt. Je moet dus op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen in de zoekwereld. Dit betekent voor SEO dat je het niet zomaar kunt instellen en vergeten. Elke zoekmachine optimalisatie heeft iteraties nodig. Je moet regelmatig analyseren en je koers optimaliseren om ervoor te zorgen dat je van de nieuwste best practices en strategieën profiteert. Daarom zeggen wij altijd: SEO is een manier van denken. Het betekent dat je eigenlijk niet zonder kan en daarvoor werkt een SEO strategie het beste.

Hoe maak je een SEO strategie

Een goede SEO-strategie helpt je bij het beantwoorden van deze vragen:

  1. Wat zijn we nu aan het doen?
  2. Wat moeten we hierna doen? (volgende stappen in maturity fase)
  3. Hoe gaan we daar komen? Scaling up?

Elke vraag kan van invloed zijn op hoe je presteert en moet elke keer weer naast je plan worden gelegd om de doelen die je jezelf hebt gesteld te bereiken.

Hoe ziet een SEO strategie er uit

Een SEO strategie kan je opsplitsen in verschillende stappen. En omdat niet één bedrijf hetzelfde is kunnen we je helaas geen blauwdruk geven hoe een SEO strategie er uit ziet maar we kunnen natuurlijk wel een voorbeeld geven. (en in ons blog vind je er nog een stuk of 10).

Een paar basisonderdelen waaruit een SEO strategie volgens ons zou moeten bestaan:

  • Stem SEO af op bedrijfsdoelen en definieer KPI’s
  • Benchmark je huidige SEO-prestaties
  • Analyseer de SEO-strategieën van je concurrenten (inclusief je SERP-concurrenten!)
  • Doe onderzoek. Wie wil je bereiken, hoe zoeken ze. Betrek je (interne) team hierbij.
  • Definieer je primaire zoekwoorden en hoofdpagina’s
  • Maak een overzicht van je meest waardevolle pagina’s
  • Zoek longtail zoekwoorden en definieer content
  • Controleer de bestaande inhoud van je site
  • Bouw je onderwerpen uit
  • Zorg voor een goede on-page SEO
  • Stel een plan op voor user experience en technische SEO 
  • Zorg voor optimale off-page SEO
  • Optimaliseer je website en content op basis van bovenstaande punten
  • Analyseer en verfijn je strategie
  • Rapporteer en stel verwachtingen af op de resultaten
  • Meet en documenteer
  • Test, test en (AB) test

 

Waarom een SEO-strategie belangrijk is

Kort gezegd: goede SEO zorgt voor betere online zichtbaarheid. Dit betekent dat hoe meer mensen je website zien, hoe meer je online verkeer toeneemt en hoe groter je kansen zijn om je product(en) of dienst(en) aan een groter aantal mensen te leveren.