Zoekmachine Optimalisatie (SEO)

Zoekmachine optimalisatie, belangrijker dan je denkt

Zoekmachine optimalisatie zou de ruggengraat moeten zijn van elke digitale marketingstrategie. Mensen voeren ieder jaar miljarden zoekopdrachten uit om informatie over producten en diensten te vinden of te kopen. Een grotere zichtbaarheid en een hogere positie in de zoekresultaten dan je concurrentie heeft hierdoor een materiële impact op je bedrijfsresultaten.

Nog even los van dat SEO alle andere online kanalen versterkt. Zoeken is in veel gevallen nog steeds de primaire bron van digitaal verkeer voor merken.  En vormt daardoor een aanvulling op al je andere marketingkanalen.

Maar eerst even de basis…

 

Wat is SEO?

SEO is een afkorting voor Search Engine Optimization, ook wel Zoekmachine Optimalisatie genoemd. Zoekmachine Optimalisatie is het optimaliseren van een website of webpagina om de kwantiteit en kwaliteit van het verkeer uit de organische resultaten van een zoekmachine te vergroten. De voordelen: gratis, passief verkeer naar je website, iedere maand weer.

Een mond vol, dus ook nog even in Jip & Janneke taal: hoe hoger je op een zoekresultaten pagina staat, of dit nu met een tekstlink is of een SERP feature laten we hier nog even in het midden, des te meer je verkoopt en bouwt aan de bekendheid van je bedrijf.

Eigenlijk.. om te weten wat SEO is moet je weten hoe SEO werkt. Maar misschien niet zo slim om hier al de diepte in te gaan want dan wordt de pagina te lang. Eerst maar eens kijken waarom SEO zo belangrijk is.

Waarom is Zoekmachine Optimalisatie zo belangrijk?

Verreweg het meeste webverkeer is afkomstig van de organische resultaten van Google. Met andere woorden: organisch zoeken levert meer verkeer op dan alle andere verkeersbronnen samen. Google en andere zoekmachines kiezen op basis van honderden signalen welke pagina’s ze moeten rangschikken. SEO is belangrijk omdat het het proces is om deze signalen te stimuleren om hoger te scoren in de organische zoekresultaten.

Belangrijk dus om er voor te zorgen dat je met jouw bedrijf gevonden wordt. En je op de juiste momenten met slimme content zichtbaar bent. Liefst met nog maar 1 klik verwijderd van die ene conversie.

De voordelen van SEO

 

1. SEO leidt tot meer verkeer

Omdat de meeste mensen de neiging hebben om op een van de eerste zoekresultaten te klikken, leidt een hogere ranking meestal tot meer verkeer naar je website.

2. SEO leidt tot consistent verkeer

Positie in zoekmachines leidt meestal tot consistent als passief verkeer. Dat is zelden het geval voor media zoals sociale media en e-mailmarketing, die vaak resulteren in verkeerspieken die later weer weg zijn. Dit gebeurt omdat sociale-medianetwerken zijn ontworpen om nieuwe inhoud naar boven te halen. E-mails worden vaak gemarkeerd als gelezen, vergeten of belanden in de spambox.

3. SEO leidt tot ‘gratis’ verkeer

In tegenstelling tot betalen voor advertenties, is zoekverkeer ‘gratis’. Het is natuurlijk niet gratis om content te maken die hoog scoort in Google, maar het is meestal goedkoper in vergelijking met (blijvend) betalen voor advertenties. Zeker op de langetermijn. Daarbij wordt het voor concurrenten ook moeilijker om organisch hoger te scoren wanneer een merk inzet op content. Ook hier kan er dan gekozen worden voor betaalde advertenties, maar dat is op de langetermijn bijna niet vol te houden. Daar komt nog bij dat het percentage clicks op organische links nog altijd hoger is dan het percentage clicks op betaalde advertenties.

En wat te denken van de mate van zichtbaarheid? Door goede content te maken, ben je met je merk ook beter zichtbaar op de SERP. De alsmaar groeiende SERP-elementen die Google ontwikkelt.

Hoe kan ik zien of mijn site SEO proof is?

Er zijn verschillende manieren om er achter te komen of je site SEO proof is. Zo werken wij altijd met verschillende gratis en betaalde tools zoals GA, GSC, GTmetrix, Semrush, AHREFs, MOZ Pro, Screaming Frog en meer. Maar om te starten adviseren je eerst gewoon eens zelf een simpele scan uit te voeren, vaak zie je dan al of je site SEO-proof is.

Hoe je dat doet vertellen we je in ons blog Hoe kan ik zien of mijn site SEO-proof is. Of je kunt natuurlijk ook altijd onze Doe de gratis SEO-scan! aanvragen. In deze scan voeren we (met de hand!) 10 basis-stappen voor je uit.