Er zijn verschillende manieren om er achter te komen of je site SEO proof is. Zo werken wij altijd met verschillende gratis en betaalde tools naast elkaar. Wil je meer weten over de Tools die wij gebruiken? Lees dan ons blogartikel: Top 25 SEO Tools
Maar om te starten adviseren je gewoon een simpele scan uit te voeren, vaak zie je dan al of je site SEO proof is.
Hoe je dat doet vertellen we je hier.
Stap 1: Controleer of de site is geïndexeerd in Google.
Voer een zoekopdracht uit op ‘site:uwsite.com’ op Google. Hiermee kan je zien of Google de site heeft gecrawld en geïndexeerd. En zo ja, hoeveel pagina’s ze tot nu toe hebben geïndexeerd.
Als de site wordt weergegeven in de resultaten, geweldig! Je bent klaar. Als dit niet het geval is, kan dit betekenen dat de site nieuw is. En Google de site nog niet heeft gevonden.
Het kan ook betekenen dat de site onbedoeld zoekmachines heeft geblokkeerd om deze te crawlen (wat verrassend vaak voorkomt!)
Stap 2. Ga naar de website die je wilt scannen en check de huidige meta omschrijving van de homepage.
Je kunt daarvoor in de broncode zoeken naar de volgende HTML-code: <meta name=”description” content=”Hier vind je de meta description. Dit is de tekst die Google laat zien in de zoekresultaten.”/> of sneller: Google op ‘site:hetdomein.nl’ (maar dan zonder aanhalingstekens). Waarbij ‘hetdomein.nl’ staat voor het adres van de website die je wilt scannen.
Als je dat doet, krijg je alle pagina’s van de website te zien in de zoekresultaten en zie je meteen de meta omschrijving van iedere pagina. Heb je een WordPress website? Dan kun je met de SEO plug-in Yoast gemakkelijk de SEO titel en meta omschrijving terugvinden en aanpassen.
De meta omschrijving is geen ranking factor (meer) maar dat neemt niet weg dat hij niet van invloed is op je zoekmachine optimalisatie. Want naast zichtbaarheid gaat het nog altijd ook om hoeveel mensen daadwerkelijk gaan klikken op de link naar je website(!). En juist met deze meta omschrijving probeer je ze te overtuigen om op jouw link te klikken. En wanneer mensen meer klikken zal Google je pagina na verloop van tijd beter laten ranken. Met nog meer bezoekers als gevolg.
Klaar voor stap 3.
Stap 3: Check de snelheid van de mobiele pagina’s, een belangrijke rankingfactor voor Google.
Open Google PageSpeed Insight. Of ben je al iets verder gebruik dan de Measure-tool van Google.
Aangezien meer dan 73% van de mobiele gebruikers aangeeft dat ze wel eens een site hebben afgesloten omdat het laden ervan te lang duurde, is de informatie die Google PageSpeed Insights in het tabblad Mobile geeft, van onschatbare waarde. Als je de aanbevelingen opvolgt om de laadtijden op smartphones en andere apparaten te verkorten, dan zou dit je een voorsprong op de concurrentie moeten geven. (De tool geeft verder nog heel veel meer insights en aanbevelingen over de probleemplekken van de site zodat je deze kan optimaliseren maar eerst maar even de basis).
Ok. Nu je de daadwerkelijke snelheid weet van de site is het tijd voor Stap 3.
Stap 4: Open Google Search en voer een paar zoekopdrachten uit met woorden die kenmerkend zijn voor de branche waarin je je bevindt.
Verkoop je grasmaaiers in Nederland? Kies dan bijvoorbeeld zoektermen als ‘grasmaaiers’, ‘tuingereedschap’, ‘elektrische grasmaaier’ en ‘grasmaaier benzine’. Kijk bij de resultaten onder het zoekveld of jij of je concurrent(en) op de eerste pagina er tussen staan. Tip: vaak staat er ook een blok ‘Mensen vragen ook’ tussen. Dit is een Google SERP element. Als je deze vragen openklapt zie je wie van je concurrenten (al) SEO content aan het schrijven zijn voor de zoektermen die je net hebt ingevoerd.
En de laatste.
Stap 5: Check de homepage op H1 titels
Zoekmachines als Google of Bing zien de H1, de hoofdtitel van een tekst op een pagina, vaak als eerste van de pagina. Ze analyseren de pagina om te bepalen wat het hoofdonderwerp is door middel van de heading tags H1, H2 en H3. Als het zoekwoord terugkomt in de belangrijkste onderdelen op de pagina weten de bots dat deze pagina relevant is voor dat zoekwoord. Zo zie je of de site H1 tags gebruikt:
Stap 5.1
Open de site waar het om gaat. Open de Source Code (broncode). Om dit te doen, gebruik je de sneltoets voor Chrome (Mac): command + Option + u (druk niet op het plusteken, je houdt commando, optie en u tegelijkertijd ingedrukt). Let op: de shortcut die je gebruikt om de broncode te openen, is afhankelijk van de browser en processor die je gebruikt.
Dit is wat je ziet als je de Source Code hebt geopend:
IMAGE van Source Code van onze eigen site met H1 goed ingesteld.
Stap 5.2
Zoek vervolgens naar de H1-tag.
Druk op CTRL+F om de zoekfunctie in je browser te openen. Je ziet nu een kleine zoekbalk in de rechterbovenhoek van het browservenster. Type ‘H1’. En druk op Enter. Chrome markeert nu de H1 op deze pagina. Er ziet ook wat tussenliggende code tussen de starttag en de eindtag, maar de tag is er. De tekst binnen de H1-tag is “voorbeeld van Amos & Andy H1 hier.” That’s it. Het lijkt vrij eenvoudig, maar de H1 heeft een grote impact. Check daarom of de tekst kort en duidelijk, de juiste zoektermen bevat én genoeg triggered om te gaan klikken. Markeert Chrome niets, dan betekent dit dat er geen H1 tags gebruikt worden.
Je hebt nu zelf een paar eerste simpele SEO testjes uitgevoerd. Maar je kunt natuurlijk ook altijd onze gratis SEO-scan aanvragen. In deze scan voeren we gratis en voor niets (met de hand!) 10 basis-stappen voor je uit.