Betaalde leads naar organische leads

Geschreven door: Frank
Last updated Nov 19, 2022

Wel een website, maar nauwelijks verkeer, laat staan organische leads of offerteaanvragen. Het is niet de eerste keer en zeker ook niet de laatste keer dat ik dit tegenkom en dit keer nog wel bij een familielid. Tijd gestoken in een ontwerp en een (SEO proof 🤔) website, maar niet in een plan om aan klanten te komen. Het gevolg is dat de oplossing werd gezocht in abonnementen op offertesites om aan leads te komen. En dan weet je al dat je niet de enige bent die tijd gaat steken in een offerte.

Dat moet anders en kan beter, ook in een competitieve branche als de uitvaartbranche. Uitvaartverzorger of begrafenisondernemer is geen beschermd beroep en dus zijn er behoorlijk wat aanbieders. Zo ook in Den Haag. Als ZZP’er heb je meestal geen groot budget, zeker niet als je net begint. Dit geldt ook voor mijn schoonzus. Des te belangrijker om goed te weten waar je in investeert. En ze had natuurlijk het geluk dat ik haar zwager ben, dat is op zich al boffen, en ik nou eenmaal blijf aandringen dat ik best wil helpen. Wel heb ik twee voorwaarden gesteld: doe wat ik zeg en heb geduld, dan garandeer ik je dat je straks offertes maakt op aanvragen die via je eigen website komen. Haar vertrouwen in ‘online succes’ was inmiddels al behoorlijk afgenomen, maar samen gingen we ervoor. Het was toen eind januari.

Concurrentieonderzoek: met wie heb je te maken?

Mijn werk begon met het in kaart brengen van de concurrentie: waar zitten de concurrenten in Den Haag en hoe competitief zijn ze online? En online zijn de bekende, of moet ik zeggen beruchte, offertesites natuurlijk ook concurrenten. Deze partijen ranken, meestal betaald, hoog om consumenten naar hun site te krijgen waar ze een offerte kunnen doen die naar meerdere aanbieders wordt gestuurd. Een nogal ondoorzichtig proces waarbij de offertesite bepaalt welke aanbieders hoe en wanneer de aanvraag te zien krijgen. Dit gaat uiteraard tegen betaling.

SEO op de website

Vervolgens is de website onderhanden genomen want die was niet zo SEO-proof als ik vond dat deze moest zijn. Een SEO-proof website is ook een rekbaar begrip als er niet wordt gespecificeerd waar de website aan gaat voldoen. En hoe kun je dit zelf beoordelen want je eigen expertise ligt meestal heel ergens anders. Het belangrijkste dat ontbrak was goede content op verschillende keywords. De oplossing: goede artikelen schrijven op deze keywords en minimaal een half jaar elke week een artikel publiceren. Verder is de website technisch op een aantal punten geoptimaliseerd.

Google My Business

Een ander belangrijk kanaal om aan organische leads te komen is Google My Business dat wij kennen als Google Mijn Bedrijf. Hier kun je je bedrijf lokaal zichtbaar maken op de SERP en heb je ook de mogelijkheid om reviews te ontvangen van je klanten. Met verschillende methoden vragen we klanten om een review te schrijven na het afnemen van een dienst. En ja, ook met het regelen van een uitvaart, wat best een emotionele gebeurtenis is, zijn er mogelijkheden om dit toch op een gepaste manier te vragen. Een sterk profiel op Google Mijn Bedrijf draagt bij aan organische rankings en dus aan meer verkeer. Precies wat we willen👌.

De resultaten op organische leads na 6 maanden

verkeer

Verkeer

+573%

tijd

Time on site

+264%

conversie

Conversie

+240%

Zoals beloofd hebben we in juni het SEO-net opgehaald. Mijn schoonzus heeft de smaak inmiddels aardig te pakken en schrijft lekker door, zelfs op vakantie. Je bent ZZP’er of je bent het niet 😎. Een extra stimulans is dat sinds juni de eerste offerteaanvragen binnen beginnen te komen zonder de inzet van paid ads of offerte websites.

Best aardig ingeschat dat het een half jaartje zou gaan duren. Had het allemaal meer en sneller gekund? Vast wel, maar de afspraak is dat we dit als project on the side doen. Dus dat is in de avonduren en soms in het weekend. Maar ook met een klein budget en in een lager tempo heeft SEO dus zin! Ga wel altijd voor kwaliteit boven kwantiteit.

organisch groeien in google met goede content en SEO

De oplettende lezer ziet natuurlijk in de grafiek hieronder dat er vóór februari (toen wij ons ermee gingen bemoeien) ook als wat clicks waren. Waar kwamen die dan vandaan? Die krijg je natuurlijk als er geen filters worden aangemaakt in Google Analytics en je dus lekker naar je eigen clicks op je eigen website zit te kijken. De clicks vanaf eind januari zijn dus zonder eigen bezoekjes en clicks, dat houdt de statistieken wel zo zuiver.

structureel meer clicks door organische groei en SEO

Verkeer laten groeien met Google Ads

De volgende stap is met de kennis die is opgedaan op keywords en content de eerste betaalde Google Ads campagne opzetten. Na een half jaar was dit moment wel gekomen, ware het niet dat er inmiddels een verhuizing van Den Haag naar Zutphen op de kalender stond voor augustus. Hiervoor waren natuurlijk wat ingrepen nodig om ervoor te zorgen dat de rankings behouden blijven wanneer het bedrijf naar het oosten van het land verhuist. Ook daar moet opnieuw het concurrentieveld in kaart gebracht worden en de grootte van de doelgroep waar we ons op willen richten.

Netwerk bouwen voor waardevolle backlinks

Natuurlijk, backlinks! Ook belangrijk. Er zijn sites die met uitvaarten te maken hebben waar je vrij eenvoudig aan een backlink kunt komen, maar dat is niet waar de echte waarde zit. Voor backlinks met meer waarde is ook meer inspanning nodig. Dit betekent zichtbaarder worden met je merk en partijen aanschrijven en/of bezoeken om mogelijke samenwerkingen te onderzoeken. Dit kunnen lokale partijen zijn, maar zeker ook landelijke partijen. Backlinks vanaf sites met veel bezoekers en autoriteit kunnen substantieel bijdragen aan hogere rankings wat weer leidt tot meer organische leads 🚀.

blank

Geschreven door: Frank