Een uitleg van (Not Provided) of (Not Set) in Google Analytics
Als je wel eens in Google Analytics kijkt, heb je het vast wel zien staan onder het kopje ‘belangrijkste verwijzingen’: (Not Set) en (Not Provided). Vervelend, want nu weet je dus niet op welke zoektermen bezoekers op jouw site terecht gekomen zijn. In dit artikel leg ik deze termen uit, wat is het verschil tussen de twee en hoe je toch meer te weten kunt komen over dit type verkeer op je site.
Je wilt het liefst van alle (organische) bezoekers weten op welke zoekterm(en) ze op je site terecht zijn gekomen. Want als je weet waar bezoekers op zoeken, kun je je content daar op afstemmen. Zo vergroot je de kans op kwalitatief bezoek aan je site. Er zijn verschillende oorzaken waarom Google Analytics niet meer laat zien dan (Not Provided) en hier horen ook verschillende oplossingen bij.
Inhoudsopgave:
- De betekenis van (Not Set)
- De betekenis van (Not Provided)
- Mogelijkheden met de (Not Provided) en (Not Set) bezoekers
- (Not Set) oplossingen voor de verschillende Google Analytics rapportages
- (Not Set) in advertentierapporten
- (Not Set) in acquisitie rapporten
- UTM’s
- Spambots
- Troubleshooting door Google of door ons
De betekenis van (Not Set)
(Not Set) in Google Analytics betekent dat Google onvoldoende gegevens heeft over een bezoeker of dat Google de gegevens die er zijn niet kan interpreteren. Google kan dus geen informatie vinden over de zoekopdracht van de bezoeker. Hierdoor weet jij niet of die bezoeker via een zoekmachine op jouw website is beland, of bijvoorbeeld via een e-mailcampagne of een doorverwijzing. En dat is natuurlijk zonde want hoe meer je weet over het zoekgedrag en de intentie van je website bezoekers, hoe beter je je aanbod hierop kunt afstemmen.
Verschil tussen (Not Set) en (Not Provided)
Het verschil tussen (Not Set) en (Not Provided). Onder het menu-item ‘organische verkeer’ (acquisitie -> alle verkeer -> kanalen -> organisch verkeer) in Google Analytics vind je gegevens van alle bezoekers terug die rechtstreeks vanaf een zoekmachine op jouw website terecht zijn komen. Maar je vindt er ook de (Not Set) en (Not Provided). Soms zijn dat zelfs de enige twee regels. En hoewel deze twee termen op elkaar lijken, verschillen ze wel wezenlijk van elkaar.
Onder (Not Set) verstaan we al het organische verkeer waar Google Analytics de gegevens van de zoekopdracht niet van kan identificeren.
Onder (Not Provided) valt al het organische verkeer waar Google geen gegevens van opslaat. Deze informatie is er dus wel maar wordt niet opgeslagen door Google.
Sinds 2011 draait Google op beveiligde servers waar alle zoekresultaten van gebruikers versleuteld worden. Dat betekent dat alle zoekwoordgegevens van ingelogde gebruikers beschermd worden. Wanneer iemand dus is ingelogd in Google en vervolgens een zoekopdracht doet, dan wordt dit bezoek als “Not Provided” opgeslagen in Google Analytics. Nu denk je misschien: dikke pech, maar dat is niet helemaal het geval.
Mogelijkheden met de (Not Provided) en (Not Set) bezoekers
De zoekopdrachten van (Not Provided) verkeer kun je achterhalen met een handig programma genaamd Keyword Hero. Deze tool toont in Google Analytics op welke zoekwoorden de gebruikers hebben gezocht door verschillende gegevensbronnen te combineren.
De (Not Set) bezoekers kun je ook zelf aan werken. En dat wil jij natuurlijk, want daarmee krijg je meer inzicht in het gedrag van jouw bezoekers. De oplossing hangt af van de Google Analytics rapportages:
(Not Set) in advertentierapporten
Zie je de (Not Set) in de Google Ads rapporten in Analytics? Dan krijg je verkeer via een Google Ads account dat niet gekoppeld is aan de rapportage-weergave. Dit kan verschillende oorzaken hebben:
- Je hebt auto-tagging aanstaan, maar kostengegevens worden niet toegepast. Dit kun je oplossen door in je Google Ads account “kostenbronnen toepassen” aan te vinken.
- De URL bevat een omleiding waardoor de glcid -parameter wordt gewijzigd of wordt weggelaten uit de advertentie. Voeg de UTM eenvoudig zelf toe aan de URL of gebruik de Google URL builder om dit te doen. Vergeet hierbij niet dat UTM’s hoofdlettergevoelig zijn(!)
- Ontbreekt er een parameter in de handmatig getagde URL’s? Ook dan wordt het verkeer onder (Not Set) weggezet. Dit los je op door de omgeleide pagina als bestemmings-URL te gebruiken of door de hostingpartij te vragen om de server toe te staan de ‘gclid’-parameter door te geven tijdens omleidingen.
(Not set) in acquisitie rapporten
Zie jij de (not set) waarde bij het organische verkeer in het acquisitie-rapport? Dat heeft verschillende mogelijke oorzaken waarvan we er hier een aantal noemen:
Spambots
De Not Set data is afkomstig van spambots en spiders. Spambots laten fake gegevens achter in Google Analytics zonder dat ze jouw website daadwerkelijk bezoeken.
Dit is gemakkelijk op te lossen door alle bekende bots en spiders uit te sluiten bij de weergave instellingen in Analytics. Dit kun je doen door onder data-instelling het vinkje voor ‘bots filteren’ aan te zetten (beheer -> data instellingen). Sommige bots worden niet door Google Analytics opgepakt. Die kun je handmatig toevoegen door hier een filter voor aan te maken.
UTM’s
We hebben het al even kort benoemd; de (Not Set) zie je terug in Analytics als je geen gebruik maakt van de benodigde UTM-parameters. Door parameters toe te voegen kan Google identificeren waar een bezoeker vandaan komt. En als Google weet waar het verkeer vandaan komt dan wordt het verkeer op de juiste plek ingedeeld in Google Analytics. Dus niet bij langer bij (Not Set).
De makkelijkste manier om dit op te lossen is door gebruik te maken van de URL builder van Google. Maar je kunt de UTM-parameters ook handmatig toevoegen. Vergeet bij het handmatig instellen niet dat UTM’s hoofdlettergevoelig zijn(!)
Troubleshooter van Google of van Amos and Andy
Mocht het je toch niet lukken om de (Not Set) op te lossen? Of heb je een ander probleem met Google Analytics? Dan kun je altijd terecht bij de Troubleshooter van Google. Hier vind je het antwoord op heel veel van je Google Analytics vragen. Natuurlijk mag je het ook aan ons vragen 😀.