E-E-A-T (Experience, Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid)

Geschreven door: Daphne
Last updated Apr 18, 2024

Google zegt dat E-A-T (sinds december 2022 zelfs E-E-A-T of “double E-A-T genoemd) belangrijk is. Maar wat is E-A-T nou eigenlijk en waarom is het zo belangrijk?

E-E-A-T staat voor Experience, Expertise, Authoritativeness and Trustworthiness ofwel Ervaring, Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid. En is onderdeel van Google’s algoritme en Google’s Search Quality Evaluator Guidelines. Maar voordat we daar verder induiken moeten we eerst even een paar stappen terug.

Wist je dat Google met “Search Quality Raters” werkt? Klinkt als een soort algoritme maar in dit geval zijn het echte mensen zoals jij en ik die opgeleid zijn om Page Quality (PQ) ratings uit te delen: een cijfer dat ze na analyse van “hoe goed een pagina zijn doel bereikt” geven. En, zoals Google zelf aangeeft, deze feedback van ‘de raters’ wordt opgenomen in de toekomstige algoritmen van Google, waarbij het belangrijk is te weten dat de score van ‘de raters’ niet rechtstreeks van invloed is op de resultaten van Google; maar in totaal gebruikt Google hun feedback als datapunten die ervoor zorgen dat de inhoud die door hun algoritmen naar boven komt, in overeenstemming is met wat mensen zouden verwachten van hoogwaardige zoekresultaten.

Abracadabra? Hou vol.

Kwaliteit van een pagina (PQ)

De belangrijkste factoren bij een beoordeling voor de kwaliteit van een pagina even op een rijtje:

  • Het doel van de pagina
  • Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid. Daar heb je ‘m.
  • Kwaliteit en hoeveelheid
  • Website Informatie/informatie over wie verantwoordelijk is voor de content
  • Website Reputatie/reputatie over wie verantwoordelijk is voor de content

Waarmee Google dus aangeeft Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid (erg) belangrijk te vinden.

Hoe werkt E-A-T

Mocht je geen tijd hebben om verder te lezen goed te weten:

Google note uit 2020
“..we have been occasionally asked if E-A-T is a ranking factor. Our automated systems use a mix of many different signals to rank great content. We’ve tried to make this mix align what human beings would agree is great content as they would assess it according to E-A-T criteria. Given this, assessing your own content in terms of E-A-T criteria may help align it conceptually with the different signals that our automated systems use to rank content.”

Hoewel E-E-A-T dus zelf geen specifieke rankfactor is, is het nuttig een ​​combinatie van factoren te gebruiken voor een goede E-E-A-T. E-E-A-T is een van de vele richtlijnen die Google gebruikt om te bepalen of de inhoud waardevol is voor lezers en of deze goed moet ranken. Google gebruikt het om te bepalen welke inhoud van hoge kwaliteit is en hoger moet worden gerangschikt en deel uitmaakt van verschillende aspecten van zijn algoritme. 

Hmm, dus hoewel het geen directe rangschikkingsfactor is, kan het indirect een impact hebben op je algemene zoekresultaten. Ok ok.

E-E-A-T waar kijkt Google naar

Om heel eerlijk te zijn.. voor ons is het soms ook een puzzel en als een SEO specialist het van de daken roept dat hij of zij precies weet hoe E-E-A-T optelt zou ik het niet vertrouwen – maar dat terzijde. De ene keer tellen externe links zwaarder dan een andere keer. En waar een expert op waarheid gebaseerde facts opsomt en samenwerkt met een autoriteit waar je u tegen zegt kan het zijn dat een andere expert die dat niet doet beter rankt. Nog even los van dat de ene ‘rater’ niet de andere is. Ongelooflijk veel factoren hebben dus invloed op hoe E-E-A-T werkt. Ik kies daarom hier even voor de makkelijke (en eerlijkere?) weg door op basis van een paar voorbeelden van Google zelf, te laten zien wat ze als E-E-A-T factoren zien.

Komt ie.

Volgens de richtlijnen van Google moet een goede inhoud en de hoeveelheid E-E-A-T:

  1. Gebruikers helpen.
  2. Door genoeg ervaring
  3. Worden gemaakt door een expert.
  4. Worden geplaatst op een site met autoriteit.
  5. Betrouwbaar zijn.
  6. En regelmatig worden bijgewerkt.

 

De hoeveelheid E-E-A-T? 

Huhhh?

 

Een paar voorbeelden:

Ervaring:

  • Heeft diegene genoeg ervaring op het gebied van het onderwerp?

Expertise:

  • Is de inhoud van een expert met kennis (bijvoorbeeld door het daadwerkelijk gebruiken van een product of dienst of het bezoeken van een plaats)?
  • Een niche-onderwerp met expertise?
  • Bevat de inhoud gemakkelijk te verifiëren feiten?

Autoriteit:

  • Als iemand onderzoek zou doen, krijg je dan een vertrouwde indruk of wordt diegene erkend als een autoriteit op het gebied van het onderwerp?

Betrouwbaarheid:

  • is de informatie betrouwbaar zoals duidelijke bronnen, bewijs, achtergrondinformatie over de auteur of de site met bijvoorbeeld links naar een auteurspagina of een bron?
  • Afhankelijk van het type website is een bevredigende hoeveelheid informatie vereist zodat gebruikers de inhoud kunnen vertrouwen.
  • Links van andere prominente websites naar de inhoud?
  • De ervaring van gebruikers en de mening van andere experts aanwezig?


Zorg voor een hoge E-E-A-T waarde

Er is nog zoveel meer te vertellen over E-E-A-T maar wil je dat Google je hoog heeft zitten? Zorg dan voor content met een hoge E-E-A-T waarde.

Hoe check je hoe je site het doet vanuit E-E-A-T perspectief

Wil je beoordelen hoe de inhoud van je site het doet vanuit een E-E-A-T perspectief en welke verbeteringen je kunt overwegen? Hier zijn een paar artikelen die vertellen hoe zij de richtlijnen hebben gebruikt:

Google Search Central (een oudje) en deze van augustus 2022,
Marie HaynesUpdated 25/08/2022
Check ook Lily Ray. I love her!
En deze van 15 november 2022, van Lily en Hyung-Jin Kim, VP Search Google: 7 takeaways from the SMX Next keynote From the importance of E-A-T to the history of Google updates, here are seven important insights about how Google search works.

Of geef een belletje of stuur een mail, dan kijken we er even samen naar.

Geschreven door: Daphne

Onderwerpen: E-A-T | SEO